Boekreview ‘Draakje vurig’

Regelmatig komen er boeken voorbij met (theoretische) achtergronden en inzichten om om te gaan met een kind dat gewoon anders is. Maar toen ik een paar jaar geleden stuitte op een boekje dat juist het kind aanspreekt, heb ik het gelijk gekocht. Met heel veel dankbaarheid hebben wij het prentenboek ‘Draakje Vurig’ veelvuldig gelezen met onze kids. Ze herkennen zichzelf erin en het maakt de emotie boosheid heerlijk bespreekbaar. Kortom: een prentenboek dat leuk is geschreven en dat herkenbaar is voor alle enthousiaste, wilskrachtige en toch zo gevoelige heethoofdjes! Daarom deel ik dit boek graag met jullie.

Ontmoet Draakje Vurig
In de kern gaat het boek over Draakje Vurig. Hij heeft een superidee waar hij helemaal enthousiast van wordt. Hij weet precies wat hij wil en gaat gelijk aan de slag. Met zijn karaktertje raakt hij relatief sneller geprikkeld dan andere kinderen, wanneer hij ook echt prikkels op zoekt. Alleen al van zijn idee raakt hij geprikkeld. De spanning vanbinnen stijgt gelijk, en Draakje Vurig wordt oranje. De prachtige tekeningen van het draakje laten dit ook echt zien. In de loop van het uitvoeren van zijn idee komt hij obstakels tegen waardoor de spanning van binnen nog meer oploopt. Hij wordt rood, donkerrood. Maar omdat hij zijn idee zo geweldig vindt, gaat hij door en negeert die stijgende spanning. Want waar een wil is, is een weg! Totdat hij uiteindelijk in de stress schiet en vuur spuugt. En als Draakje Vurig spuugt, doet hij agressief. Maar eigenlijk is hij gewoon overprikkeld en enorm overstuur. En het enige dat hij dan wil is een troostende dikke knuffel.

Wat doet het met onze kids
Draakje Vurig is een lief draakje dat kinderen mee neemt op een reis der herkenning. Het opbouwen van de inwendige spanning is zowel in rijmende tekst, als ook in prachtige tekeningen verbeeld. Toen Maud nog kleiner was gebruikten wij het boekje om op een eenvoudige manier stil te staan bij haar gedrag. Hoe komt het dat ze soms zo boos wordt, wat helpt haar dan om haar weer rustig te krijgen, etc. Inmiddels praten wij veelvuldig in termen als ‘ik ben zo heerlijk groen’, of: ‘ik begin nu wel oranje te worden’. Laatst zei Maud: ‘mam, jij kunt er ook aardig wat van, jij wordt nu echt rood. Kijk uit, straks ga je nog vuur spugen als Draakje Vurig’.

Nog even praktisch
Het is een prentenboek, met een informatiesectie achterin voor ouders. Het boek is bedoeld om voor te lezen aan kinderen van 4 tot 7 jaar. Maar de ervaring leert dat het thema rondom het vurige draakje ook bij een 9-jarige nog prima werkt.

Ik raad je zeker aan dit boek voor te lezen als jouw kind vol zit met prachtige ideeën (en die het liefst ook snel uitvoert) maar daarvan ook snel overprikkeld raakt.  Inmiddels is er in de reeks van Draakje Vurig ook een andere uitgave verschenen. Maar daarover later meer!

Heb jij dit boek ook al eens gelezen? Of heb je toevallig het vervolg van Draakje Vurig Op School gelezen? Wat vond jij ervan? Wat heb jij ervan geleerd? Ik lees het graag in de comments hieronder.

Vorige
Vorige